NAČELO PREVIDNOSTI IN EMS
V svetu so vedno številnejša in glasnejša prizadevanja za upoštevanje načela previdnosti, kar zadeva tveganje za zdravje in ob morebitni znanstveni negotovosti.
Svetovna zdravstvena organizacija (SZO) navadno ne svetuje pristojnim organom posameznih
držav pri oblikovanju zdravstvene politike, ki sega čez znanstvene okvire.
Vendar pa je SZO po tretji ministrski konferenci o okolju in zdravju leta 1999
v Londonu dobila pristojnost, da upošteva »potrebo po uporabi načela
previdnosti pri oceni tveganj ter zavzame bolj preventivni in aktivni pristop
do tveganj«.
To načelo postopoma postaja ne le vodilo politike v zvezi z elektromagnetnimi sevanji, ampak
celotne okoljske in zdravstvene politike. Izziv za prihodnost pa pomeni vprašanje, kako
upoštevati pravo mero previdnosti ob znanstvenih izsledkih ter s tem povezano negotovost.
Poznamo vsaj tri pristope, ki temeljijo na načelu previdnosti in se ukvarjajo s problematiko zdravja
najširše javnosti, zaposlenih in okolja ob znanstveni negotovosti:
- načelo previdnosti (Precautionary Principle),
- razumno preventivo (Prudent Avoidance),
- načelo ALARA (As Low As Reasonably Achievable).
Načelo previdnosti
Pri načelu previdnosti gre za politiko
upravljanja tveganja. Upoštevano je ob visoki stopnji znanstvene negotovosti in
je izraz potrebe po ukrepanju ob morebitnem resnem tveganju, ne da bi pri tem
čakali na izsledke znanstvenih raziskav.
Za države članice Evropske unije Rimski sporazum določa, da »mora politika glede okolja ...
temeljiti na načelu previdnosti«. Nedavni primer upoštevanja načela previdnosti
je določitev Evropske komisije o prepovedi uvoza govedine iz Velike Britanije
zaradi omejitve tveganja prenosa bolezni. Evropsko sodišče je razsodilo, da je
bila odločitev upravičena. Pri tem je izhajalo iz ocene resnosti tveganja,
nujnosti ter cilja odločitve. Komisija po mnenju sodišča s sprejetjem odločitve
ni ravnala na očitno neprimeren način, odločitev sama je bila začasna ter je
čakala na natančnejše znanstvene informacije. Če obstaja nejasnost glede
obstoja ali razsežnosti tveganja za človekovo zdravje, lahko Komisija sprejme
zaščitne ukrepe, ne da bi čakala na to, da resnost teh tveganj postane očitna.
2. februarja 2000 je Evropska komisija sprejela pomemben dokument glede načela previdnosti (EC,
2000). Podala je smernice za uporabo načela, ki v samem dokumentu sicer ni tudi
formalno definirano. Ukrepi, ki temeljijo na načelu previdnosti, morajo biti:
- prilagojeni izbrani ravni zaščite;
- nediskriminacijski v uporabi, to pomeni, da je treba podobne okoliščine reševati na podoben način;
- združljivi s podobnimi že izvedenimi ukrepi, torej morajo biti primerljivi, kar zadeva cilj in naravo, z ukrepi, ki so bili že izvedeni v podobnih okoljih, ko so bili na voljo vsi znanstveni podatki;
- temeljiti morajo na raziskavi morebitnih koristi in stroškov za ukrepanje oziroma neukrepanje (vključno z analizo ekonomskih stroškov/koristi, ko je to primerno in izvedljivo);
- začasni po naravi, to pomeni, da so v luči novih znanstvenih izsledkov lahko ponovno pregledani;
- sposobni določiti odgovornost za pridobitev znanstvenih dokazov, potrebnih za podrobnejšo oceno tveganja.
V tej definiciji je načelo previdnosti usmerjeno k tveganju, saj zahteva oceno raziskovanja tveganja vključno s pregledom stroškov in koristi. Namenjeno je uporabi pri sestavljanju predpisov o morebitnih resnih zdravstvenih tveganjih, dokler ni na voljo znanstveno bolj utemeljenih odgovorov.
Razumna preventiva
Razumno preventivo (Prudent Avoidance) so kot strategijo upravljanja
tveganja v primeru nizkofrekvenčnih EMS razvili dr. Morgan, dr. Florig in dr.
Nair z univerze Carnegie Mellon. V svojem poročilu leta 1989 so omenjeni
avtorji razumno preventivo opredelili kot »ukrepe za zadrževanje ljudi zunaj
območij s preusmeritvijo naprav in predelavo električnih sistemov in naprav.«
Razumnost je bila opredeljena kot »izvajanje teh preventivnih ukrepov ob
zmernih stroških.«
Države, ki so sprejele koncept razumne preventive, razumnost razumejo glede na stroške in ne
glede na tveganje. To ne pomeni zmanjševanja mejnih vrednosti do poljubno
nizkih ravni ne glede na stroške, temveč sprejetje ukrepov za zmanjšanje
splošne izpostavljenosti EMS ob zmernih stroških. Ne zahtevajo ocene morebitnih
koristi za zdravje.
Od leta 1989 je razumna preventiva pomenila preproste, lahko dosegljive, poceni ukrepe za zmanjšanje
izpostavljenosti EMS, in to tudi takrat, ko tveganje ni bilo očitno. Besede
»preprosti«, »lahko dosegljivi« in »poceni« pa ne pomenijo natančne
opredelitve. Vladni organi so tako politiko praviloma uporabili le pri novih
sistemih, ko že manjše spremembe v projektiranju lahko zmanjšajo
izpostavljenost ljudi. Zaradi praviloma stroškovnih razlogov pa je niso
uresničevali, da bi spremenili že obstoječe sisteme.
Razumno preventivo (ki je niso vedno tako poimenovali) so kot politiko uveljavili v nekaterih
elektrogospodarstvih – v Avstraliji, na Švedskem in v nekaterih ameriških
državah (Kalifornija, Kolorado, Havaji, New York, Ohio, Teksas in Wisconsin).
Leta 1997 je Avstralija sprejela politiko razumne preventive glede na nove
daljnovode za prenos in distribucijo električne energije, ukrepe same pa je
vlada opisala kot »splošna vodila«, ki se upoštevajo brez povzročanja
»nepotrebnih težav.« Ukrepi, ki jih je mogoče izvesti ob »razumnih stroških«,
vključujejo preusmeritev daljnovodov od šol in ustrezno načrtovanje zaporedja
faz vodnikov z zmanjševanjem magnetnega polja.
V ZDA noben državni organ ni izrecno priporočil politike razumne preventive za
nizkofrekvenčna polja. Vendar pa se je temu približal NIEHS (Nacionalni institut
za zdravstveno ekologijo) s priporočili ameriškemu kongresu, naj
elektroindustrija še naprej namešča daljnovode tako, da se bodo
izpostavljenosti zmanjševale ter naj išče poti za zmanjšanje magnetnega polja okrog
vodov za prenos in distribucijo električne energije ne da bi s tem povzročala
tveganje. Spodbuja tudi nove tehnološke pristope, ki zmanjšujejo
izpostavljenost vodom za prenos električne energije ob predpostavki, da se s
tem ne povečajo druga tveganja.
Razumna preventiva v ZDA ni bila formalno uporabljena pri nadzoru nad radijskimi,
televizijskimi in telekomunikacijskimi oddajnimi sistemi. Vendar pa so vladne
službe izdale različna priporočila elektroindustriji za telekomunikacijske
sisteme, ki jih je mogoče razumeti kot oblike razumne preventive. Leta 1999 je
ameriški Urad za prehrano in zdravila (FDA) pozval industrijo mobilnih
telefonov, naj izdeluje telefone, ki bodo zmanjšali izpostavljenost uporabnikov
visokofrekvenčnim sevanjem do tistih vrednosti, ki so še potrebne za nemoteno
delovanje naprave.
ALARA
ALARA je kratica za »As Low As Reasonably
Achievable«. To je politika zmanjševanja znanih tveganj tako, da bi bila
izpostavljenost zmanjšana do meje, ki je sprejemljiva glede na stroške,
tehnologijo, koristi za splošno zdravje in varnost ter druge socialne in
ekonomske parametre. ALARA se danes upošteva predvsem pri zaščiti pred ionizirnimi sevanji,
tako da mejne vrednosti niso postavljene na podlagi praga, temveč na podlagi »sprejemljivega
tveganja«. V teh okoliščinah je smiselno zmanjševati tveganje, za katero predvidevamo, da
morda obstaja tudi na ravneh, ki so nižje od priporočenih mejnih vrednosti, na podlagi predpostavke,
da je »sprejemljivo tveganje« lahko zelo različno in je odvisno od posameznika.
Načelo ALARA se ne upošteva pri določanju politike,
ki zadeva izpostavljenost EMS. Ni primerno v zvezi z EMS (niti nizkofrekvenčnim niti z visokofrekvenčnim), ko ni
pričakovati tveganja pri nizkih nivojih izpostavljenosti ter zaradi razširjenosti izpostavljenosti